söndag 31 augusti 2014

Alla dessa möten....

Ja nu menar jag inte personalmöten (det kommer oxå) eller kyrkomöten (de ser vi oxå fram emot) utan "vanliga" möten! Möten mellan människor. Korta möten, längre möten eller bara en vinkning men ändå en glimt av någon annan. Man kan fundera och fantisera i alla oändlighet om hur andra har det och på avstånd iaktta.... Killen från Gana som bott åtta år i Grekland och som gick på stranden och gjorde hårprydnander med garn. Han var imponerad av vår buss förstås och att vi rest i Afrika! Han undrade oxå om inte vi var för gamla för att ha gjort en sån resa ...hmhm (då hade jag inte ens fyllt år....). Hur levde han? Vilka vänner hade han och ja, varför var han i Grekland? Kanske måste han lämna sitt land eller var det som för oss, mer av reslust? Jag frågade inte honom om det. Eller den lilla damen som stod alldeles ensam efter vägen och sålde olivolja. Oljan hade hon ställt upp så fint på en kabeltrumma! Många stod tillsammans men hon var själv efter en liten väg på Lefkas. Jag valde henne! Det var hennes egen olja och hon hade själv plockat oliverna. Hon visade mig sina valkiga händer! Kändes som att hon hade en trävsam vardag....jag ville ha hennes olja!

Eller Elias som kommer cyklande på en elcykel och pratar svenska! Men med 50 år i Sverige så är han lika mycket svensk som jag är... En härlig människa som gav oss mycket intressant att tänka på. En inbjudan till hans grekiska hem när vi någon gång åker förbi Grekland igen! Härligt! Sen har vi paret som tröttnat på västkustens skärgård och valt att ha sin båt i Grekland! Ett annat sätt att resa än vi men med samma reslust! Det blev ett långt intressant samtal och nya erfarenheter för oss! Och för dem med tror jag.

Ja, naturen är fantastisk och jag upphör aldrig att förvånas över denna Guds skapelse! Men alla dessa härliga människor ger en extra dimension. Alla dessa möten ger mersmak!

 

 

 

Inga kommentarer: