fredag 15 augusti 2014

Så här fin plats har vi nog inte stått på förut?.....

Min mamma var en suverän paltkokerska och det som bara var ett måste när man kom hem och hälsade på var palt. Det var "finmiddag" det! Som född i Västerbotten och uppvuxen på palt från Västerbotten så vet jag hur palt ska smaka! För er som inte vet vad riktig palt är så säger jag: som pitepalt och alltså ingen annan palt!

Det var lika spännande varje gång...hur god är den den här gången och ska mamma vara nöjd med den?! Hon satt där med sitt huckle för håret och "klänningsrocken" som hon alltid tog över sina vanliga kläder när hon lagade mat. Efter några tuggor, lite hummande så kom det: " den är god! Så här god har den nog aldrig varit!" Alla pustade ut för vi andra tyckte ALLTID att mammas palt var godast och alltid bäst!

Efter denna långa inledning så vill jag bara säga: " så här fin plats har vi nog aldrig hittat förut och campat på!" Så säger vi iallafall... Vi fricampar ibland och hittar suveräna platser den ena finare än den andra och idag en camping (därav ett inlägg). Vi campar ca 5 meter från vattnet och faktiskt: " så här fint har vi nog aldrig stått på en camping förut!"

Vi har förflyttat oss till Peloponnesos och befinner hos ca 5 mil söder om Korint efter kusten. Efter bad och kaffe så var det dags för diskning. När jag gick upp till diskrummet så kom en grekisk gentleman, Nicolas (vad annars) och pratade med mig. Vi började med franska men forsatte på engelska för det var nog det gemensamma språk som vi båda kunde bäst. Han gav mig en finlektion i grekisk historia och lite privat information oxå... Han ursäktade sig med att han var lärare och därför så pratsam ( stämmer det Ulla?) vi diskade vid varsin bänk, tystnad emmellanåt... Fick veta att han var en perfekt man för sin fru, han både diskade, tvättade och strök kläder. Han frågade om min man gjorde det. Ja, men han stryker inte kläder, sa jag. Jag lagar inte mat sa han, ja men det gör min man svarade jag. Hm... Jag önskade honom en trevlig dag och han sa att jag var en fin människa och att vi greker tycker om Skandinavier för att de har blå ögon och blont hår, som du sa han! Fint att få heta blond! Vi skildes år och jag fick två fina kindpussar i mitt svettiga ansikte. David tyckte det tog lång tid att diska... Ja både historialektion och lite nutidsorientering tar tid.

 

Inga kommentarer: